Naturskøn efterskole i Midtjylland

Hald Ege Efterskole ligger smukt op til en gammel egeskov i Hald Ege by i Midtjylland med bybus fra Viborg lige til døren. Vi vil gerne bruge naturen omkring os – hvad enten det er en løbe- eller mountainbiketur i skoven, en tur på Hald Sø i vores kanoer eller en grillaften på den nærliggende borgruin.

Vi er ca. 190 elever, og du kommer til at bo på et stort, lyst 3- eller 4-mands værelse. Drenge og piger bor på samme gang. Der er internetforbindelse på alle værelser, og du er meget velkommen til at medbringe en bærbar. Udover opholdsrum, TV-stue osv. er vores idrætshal, kunstgræsbane, motionsrum og dansesal hele tiden til rådighed, hvor du både kan være meget aktiv, men også hænge ud med dine kammerater.

Aftenerne vil bestå af enten klubtræning, elevstyrede aktiviteter, hvor I sammen sætter gang i f.eks. en bordtennisturnering eller aktiviteter, som lærerne står for. Nogle gange er der noget, du skal – andre og de fleste gange nogle muligheder for aktiviteter, du kan deltage i.

Vi forventer selvfølgelig, at du overholder mødetider, aftaler og øvrige praktiske regler på efterskolen. Når over 190 elever skal være sammen alle døgnets 24 timer i 5 – 7 dage om ugen, er det nødvendigt med nogle samværsregler. Det vigtigste er dog, at du indgår positivt i det fællesskab og den kultur, vi ønsker, der skal være på Hald Ege. Regler giver svar, men værdier giver ansvar. Det er præcist det, vi gerne vil lære dig i løbet af dit efterskoleår.

Se eksempel på et skema

Se eksempel på et måltid

Måltider og kost

Sammen udvikler vi vores talenter – er nøgleord for vores efterskole, som der sættes en stor ære i at underbygge i køkkenet.

På Hald Ege Efterskole følger vi tidens norm for ernæringssammensatte måltider. Kosten er alsidig, varierieret og smagfuld, og vi går op i, at vores elever har mulighed for at holde et stabilt blodsukker i løbet af dagen. Vi ved, at der kræves meget fysisk af eleverne – også idrætseleverne med træning og en masse kampe.

Det sørger vi for at underbygge i planlægningen af måltiderne for en hel dag.

Vi har tilbud om 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider i løbet af en dag, og der vil altid være rigelige mængder af frugt. Kosten vil som udgangspunkt være rig på fibre, de gode kulhydrater, sunde fedtkilder samt protein i form af kød, fisk, eller bønner.

Vi serverer økologisk skummetmælk til morgen- og aftenmåltiderne. Vores hjemmebagte brød er 97% økologisk fremstillet, og vi sætter en stor ære i at lave alt vores mad fra bunden; vi bruger masser af friske råvare. Vi er bæredygtige og køber dansk, når vi kan og er meget opmærksomme på madspildsproblematikken.

Sammen udvikler vi vores talenter

Det er en væsentlig del af dit efterskoleophold, at vi skal hjælpe hinanden med at udvikle os og det, vi kan: At få det bedste frem i hinanden. Alle har et talent; alle er et. Og sammen skal vi udvikle det.

Det er sammen med andre, at man vokser, bliver bedre til noget og finder ud, hvem man er. Og også hvad man er god til, hvad enten det nu er matematik, klippe film, danse moderne, finde på, lave hopskud, hjælpe andre eller tackle igennem.

Men at udvikle det vi brænder for, sker kun i gode og trygge fællesskaber, hvor vi skal være meget bevidste om, at:

”den enkelte aldrig har med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej” – (K.E. Løgstrup, Den etiske fordring, Gyldendal 1956).

Det er præcist med klangbund i dette store ansvar, vi hver især har for hinanden på en efterskole, at vi ønsker at skabe et kærligt, tillidsfuldt og forpligtende fælleskab, så projektet lykkes: Sammen at få det bedste frem i hinanden, udvikle og danne hinanden og blive trukket hen til steder, vi ikke kan komme på egen hånd.

Læs vores værdigrundlag Besøg skolen