Whou. Vi er i gang. Og det er helt fantastisk at opleve 187 elever gøre sig umage med at forstå og gøre det, man skal, når et fællesskab med så mange unge mennesker langsomt skal til at fungere. De gør sig meget umage og viser derved, at de gerne vil det her, hinanden, skolen og os. Det er, når man ved, at man vil hinanden noget, at man lyst til at gøre sig umage. De har helt klart en fornemmelse af, at vi som efterskole generelt og det helt særlige som Hald Ege vil eleverne noget, der har betydning og som rykker.Vi kan så til gengæld i denne tid hele tiden se, at de virkelig, virkelig gerne vil det efterskoleophold, mange taler så begejstret om, men som de jo først skal til at lære at være i nu.

Sikke et job vi har: Lige i disse dage at være vidne til unge mennesker, der gerne vil give sig hen til vores efterskoleprojekt og som siger ja til hele efterskolelivet. Og det gør os også ydmyge, for det er slet ikke en ret, vi har og ikke noget, vi bare kan forvente. Men dælme et privilegium, vi skal arbejde hårdt på for at gøre os fortjent til.

Dejligt at være midt i en euforisk start: Det bedste er en ny sæson før første nederlag. Jo, jo, men når de kommer, nederlagene, maskefald og de små skuffelser, er det ikke kun en del af fællesskabet men noget, der blot gør det stærkere, rigere og udviklende. Og det sker lige præcist, hvis vi stadig viser, at vi vil hinanden noget. Og gør os umage.