Forfatterlinjen

er for dig, der elsker at skrive og læse og vil være en del af et levende skrivefællesskab på en efterskole.

FORFATTERLINJEN GÅR PÅ TVÆRS AF GRÆNSER. Vi skal prøve at skrive indenfor stort set alle genrer:

Fiktion – episke og lyriske tekster – digte, tekster til musik, Rap, Spoken Word, Poetry Slam,  Grapfic Novels, Fantasy, Sci-Fi, drama mm. Men også non-fiktion i form af journalistik og artikler,  hvis du har lyst til det! Du skriver i et fællesskab, leger med forskellige udtryk og finder din egen stemme. Du får tid til at fordybe dig i at skrive.

Sammen skal vi:

• På masser af inspirationsture – både ud i naturen og ind i byerne.
  • Skrive med verden i centrum: Vi skal have et helt særligt skriveforløb i forbindelse med vores Afrika-tur til Ghana eller Uganda, der således forlænges med nogle dage. Hvad vi ser og oplever i Afrika skal udtrykkes med ord i forskellige genrer og samles i en bog, der hedder: Hald Ege-tekster fra Afrika. At skrive er at rejse. Litteraturen kan gøre en forskel i verden. Det tror vi på.
  • På skrive-retreat 3 dage et sted i Norden.
  • Have hyppigt besøg af unge forfattere, illustratorer og udøvende kunstnere, der hver på deres felt kan undervise og inspirere og gøre dig klogere på genren. Du vil også møde forfattere fra andre verdensdele, få pennevenner – andre venner.
  • Besøge Albus og Fantasy Festivalerne, bogmesser, forlag, litterære arrangementer osv.

”Kun med hjertet kan man se rigtigt – det væsentlige er usynligt for øjet” (Antoine de Saint-Exupéry, Den lille prins): Du skal både skrive med udgangspunkt i dig selv – f.eks. omkring temaer som identitet, ungdom, kærlighed, venskab – og med udgangspunkt i verden: Klimabevidsthed, kulturmøder, FNs Verdensmål osv. Men med netop din stemme. Der findes ingen rigtig måde at skrive på. Forfatterlinjen er en skrivelinje, og den ligner slet ikke Folkeskolens danskundervisning

Har du lyst til at høre mere om forfatterlinjen?

Forfatterdrømmen

Til sidst i skoleåret fordyber du dig i dit helt eget skriveprojekt, hvor du selv vælger den form, du vil udtrykke dig i. Det bliver dit endelige produkt.  Det kan være en digtsamling, novellesamling, roman, sang- eller raptekster, graphic novel eller noget helt, helt andet. Vi udgiver hvert år en antologi – en samling af vores tekster i en bog, hvor alt er muligt og som bliver vores bud på, hvad litteratur er lige nu. Og som bliver din første udgivelse.

Målet med linjen er, at du fordyber dig i forfatterdrømmen, skriver igennem og finder din egen stemme i inspirerende samvær med andre og i mødet med andre tekster. Du skal fordybe dig i det, der siger dig noget.

Underviserne er – udover gæstelærere:

Forfatter Gerd Laugesen – modtager af Dan Turèll-medaljen 2022.

Forfatter: Eva Munk. Tjek hende ud her: www.evamunk.com