Vigtigst af alt skal maden på Hald Ege smage godt!

Vores elever er primært unge mennesker, som dyrker meget sport i hverdagen, hvorfor det er vigtigt, at de får en ernæringsrigtig kost. Vi bestræber os på at lave den rigtige kostsammensætning til alle måltider.

Vi gør brug af de 7 klimakostråd og de 5 grundsmage. Det er vores base; det er det, vi arbejder ud fra.

Vi tilstræber ligeledes at købe bæredygtigt ind: Råvarer, der er dyrket med respekt for omgivelserne, og så vidt muligt gerne fra vores nærmiljø.

Vi laver så meget som muligt fra bunden og tænker vores overskud af mad ind i planlægningen, så vi så vidt muligt helt undgår madspild. Det er en stor del af vores hverdag, og her kan vi virkelig gøre en forskel – gøre noget for klimaet.

Vi ser måltidet som et fælles projekt: Et sted, hvor vores elever kan opdage nye retter, smage og opleve en klimavenlig tilgang til madlavningen. Her kan vi præcist trække dem steder hen, som de ikke kan nå på egen hånd. Opfordre til nysgerrighed. Bordfællesskabet, hvor der ofte spiser lærere med, er en fin ramme for en snak om en fælles madoplevelse.  Og så skal måltidet give tid til hygge og samvær.

Der er tilbud om 6 måltider om dagen:

3 hovedmåltider: Morgen-, middag-, og aftensmad og

3 mellemmåltider; formiddag, eftermiddag samt aftenskaffe.

Har man af allergiske, kulturelle, religiøse eller af helt andre grunde brug for en speciel kost, kan vi også sagtens klare det.

Køkkenet på Hald Ege.

Skolens køkkens kontrolrapport – smiley – offentliggøres ved at klikke her.