Kære forældre.

Så er vi alle hjemme fra en helt fantastisk Ghanatur. Tusind tak for jeres tillid til os, så vi kunne få den gave, det var at vise jeres børn Afrika og dele indtryk og oplevelser, der har gjort noget ved os alle. Og det i den grad. Jeg er sikker på, at vi er kommet hjem forandrede, men at det måske først er noget, vi opdager lidt senere, når indtrykkene har sat sig fast.

Det er fint nok at rejse og se en masse. Se og se. Forskellighederne var godt nok til at få øje på, og fint var det at opleve så fremmedartede måder at leve på, at det næsten ikke kan sammenlignes med det liv, vi har her.

Men allermest håber vi også, at eleverne opdagede, at vi er ens. Og om ikke ganske, så at vi har en masse ting til fælles omkring drømme om og håb for et fremtidigt liv, og hvad det skal indeholde i forhold til jobs, kærlighed, livskvalitet osv. Men helt klart forskellige forudsætninger for at få drømmene til at ske og håb til at indfries. Og det er jo præcist det, der er udfordringen for en ung ghaneser.

Glad for, at vi så f.eks. viste dem Hopin Academy i Tamale, hvor unge iværksættere gav os alle håb, som en vores elever udtrykte det. Og vigtig, at vi også fik mødt og talt med de unge ghanesere. Og set School for Life-projektet, så man kan se, at det nytter, og at man kan gøre en forskel.

Og jeres børn – vores elever – har været så seje. Vildt faktisk. Som Simon skrev på Facebook, bør I være så stolte af dem. Med ophøjet ro og højt humør samt en åbenhed, der jo ellers synes så sjælden i denne tid, har de tacklet lange, lange busture, lidt afrikansk træghed i forhold til tid, varmen (der var tæt på 40 grader og sol i nord), brusere og toiletter, der aldrig rigtigt kom til at virke, store firben på værelserne og lyden af flagermus, geder, høns og andre dyr, vi aldrig rigtig fandt ud, hvad var. Og også en stor skorpion kom forbi. Lidt pigehvin (også fra drengene) men alt i alt en sejhed og erkendelse af, at sådan må det være. Jeg kender voksne, der ikke ville have kunnet levere samme styrke i forhold til disse udfordringer. Det var en sand fornøjelse at have jeres seje, unge mennesker med til Afrika.

Lidt bøvl havde vi omkring 2 ting: Enkelte var syge – influenzalignende ting først og fremmest men også lidt mavebøvl senere. Dog ikke i en størrelsesorden, der på nogen måde overstiger, hvad vi har oplevet på en f.eks. skiture. Og også det tog de flot, skønt det selvfølgelig er rigtig træls midt i varmen osv. Synd for dem faktisk.

Og lige nu er det mit indtryk, at vi kommer hjem med bla. 2 – 3 mobiltelefoner færre, end vi tog til Ghana med. Vi havde bla. besøg på et ulåst værelse, da vi alle var i landsbyen for at danse. Noget kom pludselig igen, og selv høvdingen var en del af opklaringsarbejdet, da man ikke ville acceptere tyveri overhovedet i landsbyen, hvorfor det var dem meget magtpåliggende at løse det for os. Men ikke alt dukkede op. Det er jeres eget forsikringsselskab, der evt. skal dække dette. Og jeg har et foto af en håndskrevet politianmeldelse fra politiet i Kumbungu, der evt. kan bruges, hvis noget skal dokumenteres i forhold til forsikringen. Håber det lykkes for jer.

Nå. Men nu skal vi i den grad have noget vinterferie alle sammen. Og rigtig god ferie til jer, hvis I er så heldige.

Erik